Aanvaller Indy Bontan is ook volgend seizoen weer te bewonderen op de Vechtse Banen. De vaste waarde in de voorhoede heeft zijn contract weer verlengd. De jeugdspeler van de Dragons, die bij Zoetermeer Beneliga speelde en ook nog een jaar uitkwam voor Dordrecht Lions keerde in het seizoen 2019-2020 terug op het oude nest en is sindsdien onomstreden in de selectie. Afgelopen seizoen kwam Bontan, assistent captain, tot 20 wedstrijden in de competitie waarin hij 10 goals maakte en goed was voor 17 assists. In de play-offs speelde hij zes wedstrijden en scoorde hij één keer.

Die cijfers zullen komend seizoen ongetwijfeld wat anders zijn omdat hij, net als captain Montgomery, een linie gaat zakken naar de defence. Hoewel hij van nature een aanvaller is, speelde hij eerder (noodgedwongen) wel vaker als defence en daar kon hij ook uit de voeten. Dat was Tonny Collard ook niet vergeten toen Bontan aangaf komend seizoen wel als defence te willen gaan spelen.

“Ik heb zelf de keuze gemaakt om aan te geven dat ik me wel wilde richten op de defensie”, aldus clubman Bontan. “Er was de wens vanuit de club om voor komend seizoen de defensie te versterken. In het tweede seizoen onder coach Willem van de Kraak heb ik een 10 tot 12 wedstrijden gespeeld als defence omdat dat toen nodig was en ze mij vroegen of ik het daar wilde proberen. Om het team te helpen heb ik dat gedaan, waarbij wel meteen aangegeven dat nooit gedaan te hebben en dus niet wist hoe dat uit zou pakken. Maar het ging eigenlijk boven verwachting.

Dus toen dit de wens vanuit de club bekend werd, heb ik bij Tonny aangegeven me te willen richten op de defensie. Tonny was onder Van de Kraak assistent, dus hij weet hoe dat ging en hij was meteen enthousiast. Dus komend seizoen richt ik me volledig op de laatste linie en wellicht ook de jaren daarop. Ik hou mij nu ook al enkele jaren fanatiek bezig met CrossFit tijdens en off season, waarin ik de perfecte combinatie met ijshockey heb gevonden. CrossFit zorgt voor mij bij het echt fit worden in zoals, combinaties van hoge hartslagen en kracht tijdens workouts. Vergelijkbaar wat je tijdens ijshockey ook ervaart!

Daarnaast werk ik ook in de off season aan mijn verbeterpunten die ik mee neem vanuit afgelopen seizoenen op het ijs. Voor de switch naar defence ga ik uit van mijn eigen kunnen en ik weet waar mijn sterke en zwakke punten liggen en ik moet mijn plek op het ijs zo snel als mogelijk eigen zien te maken om zelfvertrouwen te krijgen. Dit kan dus mooi tijdens de uren die ik in de voorbereiding op het ijs sta. Daarnaast neem ik mijn kennis en situaties mee van de wedstrijden die ik in voorgaande seizoenen als defence heb gespeeld.”

Bontan tekende een tweejarig contract, waarmee de club en speler laten zien dat er wordt gewerkt aan continuïteit richting de toekomst. “De ambitie die Dragons heeft, spreekt mij enorm aan. Ben een jongen van de club en het is mooi om op hoog niveau te blijven spelen. Het is ook goed als de groep zoveel mogelijk intact blijft, dan worden de vastigheden steeds beter en hoef je niet iedere keer aan veel nieuwe spelers te wennen.”

Voor coach Tonny Collard is het een opsteker dat Bontan zich wil richten op de verdediging. “Twee seizoenen geleden heeft Indy ook in de defensie gespeeld en deed dat niet verkeerd. Komend seizoen willen we vooral de defensie versterken nadat we vorig seizoen ons met name in de voorste linie hebben versterkt. Indy is echt een jongen van de club met oog voor het teambelang. Al genoeg ervaring opgedaan bij andere teams en inmiddels al weer de nodige jaren een vaste waarde bij de Dragons. Hij brengt ook veel naast het ijs, één van de meest ervaren spelers, denkt ook mee met de coaches. Hij is één van de weinige spelers die zo’n switch kan maken van forward naar defence. Ook daarin zie je zijn meerwaarde voor het team. Ik ben blij dat hij voor twee jaar heeft getekend. Dat is ook goed voor de continuïteit in het team.”

Foto’s: Daan Kalksma Photography